Fellini filmas „Dolce Vita“. Ach, saldus itališkas gyvenime!

italiskas kinas, italu filmas, la dolce vita, dolce vita, italu gyvenimas

Yra filmų, kurie bėgant laikui tampa daugiau nei filmais, bet savotiškais simboliais, o juose skambančios frazės įsitvirtina visuotinėje kultūrinėje sąmonėje. Būtent tokia yra italų kino genijaus Federico Fellini juosta „La dolce vita“, lietuviškai „Saldus gyvenimas“, 1960m. Kanuose apdovanota Auksine palmės šakele. Laimėjo Oskarą už geriausius kostiumus ir nominuota dar trims – geriausias režisierius, geriausias originalus scenarijus, geriausia juodai balta kinematografija.

Tai filmas, dovanojęs pasauliui žodį „paparazzo“ ir išpopuliarinęs Trevi fontaną. Filmo pavadinimas vartojamas visada, kai kalbama apie prabangų, lengvą ir kasdienybės rūpesčių netemdomą gyvenimą.

Filmas „Saldus gyvenimas“ rodo jauną ir perspektyvų žurnalistą Marčelo Rubinį, italų aktorius, sex simbolis Marcello Mastroianni. Jis turi ambicijų tapti rašytoju, tačiau švaisto talentą antrarūšiuose bulvariniuose leidiniuose, kurie vaikosi paskalų ir sekioja paskui įžymybes. Tačiau darbas ir pažintys Marčelui atveria visas duris į aukštuomenės vakarėlius, kuriuose sukasi tiek kilmingi vietos aristokratai, tiek intelektualai, tiek aktoriai ir kitos įžymybės. Marčelo keliauja iš vakarėlio į kitą, nevengia intymios moterų draugijos, tad dažnai nutinka taip, kad rytais atsibunda vis kitos gražuolės glėbyje. Dėl to nieko keista, kad paryčiais grįžus į namus ir bent šiek tiek išsiblaivius jam tenka spręsti konfliktus su sužadėtine.

„cit. [la pizza] Tiesa, kad savo ryškiomis spalvomis ir kvapu, atrodo, apibendrina mūsų šalies gyvenimo džiaugsmą.“

„Saldus gyvenimas“ ypatingas savo struktūra. Tai filmas, sudarytas iš tarpusavyje menkai susijusių epizodų – juos jungia tik pagrindinis personažas Marčelo Rubinis ir bendra vakarėlių bei šėlionių tema. Būtent struktūra kritikų dažnai yra įvardijama kaip pagrindinis trūkumas, kurio filmas stokoja, kad galėtų būti vadinamas šedevru. Tačiau kita vertus „Saldus gyvenimas“ gali būti suprantamas tiesiog kaip klajonės po Amžinąjį miestą, kurį, anot F. Fellinio, visada reikia stebėti dviem porom akių – pirmoji pora turi pažinoti visas gatveles, kiekvieną kiemą ir užkampį, antroji – žvelgti į Romą pirmą kartą. Ir jei siužeto prasme veiksmo nėra daug, kalbant apie „Saldų gyvenimą“ tai nėra svarbu.

Filmas į kinematografijos istoriją amžiams įrašytas dėl tiesiog užburiančių vaizdų, o ypač garsiosios scenos Romos centre esančiame Trevi fontane, kuri dažnai yra laikoma garsiausia visų laiko kino scena.

Ikoniškasis epizodas savyje talpina visą filmo esmę – naktis, Roma ir šniokščiančiame fontano vandenyje braidanti juoda suknia pasipuošusi įspūdingų formų gražuolė. Paradoksalu, tačiau ironizuodamas lengvabūdišką ir nerūpestingą – saldų – gyvenimą, filmas nuo jo neatbaidė, bet, priešingai, savo laiku kaip tik išpopuliarino. Saldus ir lengvas gyvenimas tapo jaunimo siekiamybe – nesibaigiantys vakarėliai, jokių rūpesčių, jokios atsakomybės. Bet F. Fellini tarsi šio mistinio gobeleno autorius, nepamiršta savo personažams nuolat priminti apie nuodėmę ir mirtį. Apie filmą savo nuomonę išsakė ir Vatikano laikraštis „L‘Osservatore Romano“.

Katalikų bažnyčia filmo prologo sceną, kurioje vaizduojama kaip sraigtasparnis virš Romos gabena laiminančio Jėzaus skulptūrą, interpretavo kaip antrojo atėjimo parodiją, todėl filmą pasmerkė.

Tačiau šiuo epizodu F. Fellini pateisino savo, kaip pusiau kataliko, reputaciją bei vėlgi atskleidė labai svarbų Romos bruožą – mieste, kuris nuo Antikos laikų garsėja orgijomis, neišvengiamai susiduriama su katalikų religijos apraiškomis. Ir, ko gero, ne tuščiai paskutiniu akcentu tampa leviatanas, susiejantis tiek biblinę, tiek pasaulietinę potekstes. Tai ironiškas filmas apie malonumų kupiną, tačiau akivaizdžiai paviršutinišką gyvenimą, užburiantis įspūdingais vaizdais ir su meile vaizduojama Roma. Mieste, kuriame dera tiek nevaldomos linksmybės, tiek amžius skaičiuojantis kultūrinis paveldas, tiek katalikiški motyvai. „Saldus gyvenimas“ vertintinas dėl savo estetikos ir, žinoma, kultinės Trevi fontano scenos, kuri išreiškia visą filmo esmę. Kartu su filmo pavadinimu „išlipa“ iš filmo rėmų, tapdama beveik savarankišku populiariosios kultūros objektu.

Ačiū už informaciją http://buvaukine.lt/

@vestuvės italijoje 2017
Draudžiama Vestuvės Italijoje informaciją ir nuotraukas naudoti be sutikimo.
by Taika Ström